Category: Wraki 1900 – 1939

Dampfbagger G.G.16, czyli Pogłębiarka Piaśnica

Dampfbagger G.G.16, czyli Pogłębiarka Piaśnica

Około 4 mil od brzegu na wysokości rzeki Piaśnicy, na pozycji 54° 53′ 50,3″ N 018° 04′ 19,8″ E i głębokości 22 metrów spoczywa wrak pogłębiarki, od lokalizacji potocznie zwany Pogłębiarka Piaśnica.   Ze względu na swoje położenie mniej więcej w połowie trasy pomiędzy Stilo a Rozewiem, jest rzadko odwiedzanym wrakiem, który jednak tak jak […]

Wrak pogłębiarki Nordsee II

Wrak pogłębiarki Nordsee II

W 2013 roku znany nam wszystkim scientific diver, instruktor oraz nurek saturowany Jarosław Kur zwrócił się do mnie z prośbą o pomoc w identyfikacji wraku pogłębiarki leżącej na północ od Łeby. Z Jarkiem poznaliśmy się w 2001 roku przy okazji kursu nurka zawodowego i kierownika robót nurkowych. Znał on moje zamiłowanie do historii bałtyckich wraków, […]

Wrak Margarethe

Wrak Margarethe

Parowiec Margarethe, sygnał wywoławczy HDGC, pojemność 417 BRT/252 NRT, został zbudowany w Szczecinie w 1890 roku przez Stettiner A.G. fur Schiffsund Maschinenbau (dawniej Moller & Holberg) dla armatora Union Gieserei Konigsberg w Królewcu.   W późniejszym czasie właścicielem została spółka armatorska Reederei R.Kleyenstuber & Co, Konigsberg, która używała parowca na trasie pomiędzy Królewcem a Szczecinem. […]

Wrak Lebbin II, czyli Betonowiec koło Łeby

Wrak Lebbin II, czyli Betonowiec koło Łeby

Budowę Itzehoe, stalowej parowej jednostki handlowej, zaczęto w maju 1904 roku, w stoczni Schomer & Jensen w Tönning, która od października 1904 operowała jako Eiderwerft AG. Parowiec zwodowany w styczniu 1905, po odbyciu próbach morskich w lutym 1905 został dostarczony do odbiorcy, spółki zajmującej się importem węgla: Wilhelm Gahde & Carl Compas Dampfschiffsreederei m.b.H., mającej […]

Parowiec Diana

Parowiec Diana

Wczesnym rankiem 16 marca 1900 roku mały niemiecki parowiec zmagał się z silnym sztormem rozpętanym przez wiatr wiejący z kierunku W-S-W z siłą 9B. Statek płynął z Królewca do Bremy z ładunkiem zboża i towarami drobnicowymi, a sztorm zaskoczył go kilka mil od brzegu na wysokości wydm Großen Wollsäcke, które to miejsce znajduje się na […]

Galeasa Paula z ładunkiem czerwonego granitu

Galeasa Paula z ładunkiem czerwonego granitu

Po zanurzeniu się i dotarciu do dna wylądowałem na dość dużym skupisku kamieni. Górka wystająca ponad dno około 2-3 metrów. Nie byłem zdziwiony, gdyż tego właśnie się spodziewałem: kamienista górka pośród łachy piachu na której, kiedy to jeszcze nie było zabronione, łapałem dorsze i wiele razy traciłem na zaczepach cenne pilkery. Teraz nadszedł czas, aby […]

Wraki Ławicy Rowskiej

Wraki Ławicy Rowskiej

W 2013 roku Instytut Morski w Gdańsku podczas badań dna morskiego w okolicy portu Rowy, odkrył 2 nieznane wcześniej wraki. Co ciekawe, oba wraki spoczywają praktycznie obok siebie, częściowo na siebie zachodząc, w odległości około 0.8 Mm od brzegu, na kamienistej łasze, której dno tworzy dość gruby żwir pokryty sporymi kamieniami. Miejsce to zwane jest […]

Parowiec spod Czołpina

Parowiec spod Czołpina

Po południu w dniu 4 października 1917 August Knop, latarnik z Czołpina, który w czasie wojny służył jako starszy marynarz, ujrzał ogromny parowiec, który zbliżając się do lądu, z impetem osiadł na mieliźnie. Natychmiast zaalarmowano grupę ratunkową z Czołpina, która dotarła na miejsce z łodzią ratunkową, jednak z powodu silnego północno-zachodniego wiatru i rwącego prądu […]

Wrak szwedzkiego parowca Julius

Wrak szwedzkiego parowca Julius

  Sygnał wywoławczy JQHC, wybudowany w 1855 jako Killingworth dla Nicholas Wood & Partners (Hetton Hall, Fence Houses) Sunderland. Wybudowany przez C.Mitchell & Co., stocznia Low Walker, Newcastle, numer stoczniowy 8.   Wyposażony w 2 cylindrową maszynę parową o mocy 70 hp – R.Morrison & Co,Ouseburn Iron Works, Newcastle. Official No. 26450: Code Letters PLFH. […]

Kolizja pod Rozewiem

Kolizja pod Rozewiem

Na północny zachód od Rozewia, około 2.5 mili morskiej od brzegu, na głębokości 20 metrów leży wrak dość dużego parowca o nitowanym kadłubie. Dwa kotły wystające ponad dno oraz pole szczątków o wymiarach 63 x 18 metrów, pozwalają stwierdzić, iż musiała to być dość duża jednostka, a zatonięcie takowej powinno po sobie pozostawić jakikolwiek ślad […]