Dampfbagger G.G.16, czyli Pogłębiarka Piaśnica

Dampfbagger G.G.16, czyli Pogłębiarka Piaśnica

Około 4 mil od brzegu na wysokości rzeki Piaśnicy, na pozycji 54° 53′ 50,3″ N 018° 04′ 19,8″ E i głębokości 22 metrów spoczywa wrak pogłębiarki, od lokalizacji potocznie zwany Pogłębiarka Piaśnica.

 

Ze względu na swoje położenie mniej więcej w połowie trasy pomiędzy Stilo a Rozewiem, jest rzadko odwiedzanym wrakiem, który jednak tak jak każdy inny podwodny obiekt, skrywa swoją historię.

Oto ona: Na ślad, który umożliwił mi identyfikację tego obiektu, trafiłem podczas pracy ze starą niemiecką prasą. W jednym z dzienników, które wertowałem, „Die Presse”, wydanym w czwartek, 17 grudnia 1914 roku natrafiłem na wzmiankę, która od razu przykuła moją uwagę: „Pogłębiarka G.G.16, należąca do firmy Gebruder Goedhart z Düsseldorfu, holowana z użyciem holownika „Karl Kiehn” z Hamburga do Gdańska poprzez Holtenau, w sobotę o godzinie 6 rano wywróciła się 14 mil morskich na północny – zachód od Rixhöft i zatonęła.

Przyczyną zatonięcia był silny sztorm z kierunku północno – wschodniego, podczas którego duże sztormowe fale uderzyły w pokrywy luków bunkrowych, powodując zalanie ich wodą. Pięcioosobowa załoga pogłębiarki została uratowana przez załogę holownika, która pomimo wzburzonego morza zdołała zwodować łódź ratunkową i po brawurowej akcji podjęła rozbitków z pogłębiarki. Holownik z rozbitkami zawinął następnie do Neufahrwasser. Druga z holowanych pogłębiarek została doprowadzona do celu bez szwanku”.

Wrak pogłębiarki leży 10 mil na północny – zachód od Rozewia. W rejonie tym nie ma żadnego innego wraku pogłębiarki, co pozwala stwierdzić, iż wrak Pogłębiarka Piaśnica jest wrakiem Dampfbagger G.G.16.

 

Biorąc pod uwagę datę wydania gazety i wspomniany w artykule dzień katastrofy, pogłębiarka zatonęła w sobotę, 12 grudnia 1914 roku. W wyniku dalszych podjętych przez mnie poszukiwań udało mi się ustalić dane techniczne pogłębiarki G.G.16 jak i jej zdjęcie: Pogłębiarka parowa, pogłębiarka morska.

Zbudowana dla Gebrüder Goedhart, Düsseldorf. Kadłub zrobiony w całości z żelaza, od góry przykryty. Długość 52 m, szerokość 9 m, wysokość burty 3,5 m, zanurzenie 1,85 m, głębokość pogłębiania 14 m, wydajność godzinowa 450 m 3. Łyżki (wiadra) z obustronnym wysypywaniem, silnik parowy (dwucylindrowy) z kondensacją powierzchniową, kocioł z rurą poziomą, 2 wciągarki boczne przednie i 2 tylne, 1 wciągarka przednia, 1 drabinka kubełkowa, wszystkie wciągarki ze specjalnymi dwucylindrowymi silnikami parowymi. Do podnoszenia i opuszczania przednich klap zsypu gruzu oraz do przesuwania statków materiałowych montuje się wciągarki ze specjalnym silnikiem parowym. Pogłębiarka posiada osprzęt w postaci elektrycznego oświetlenia. Pomieszczenia mieszkalne dla załóg operacyjnych znajdują się pod pokładem.

 


Informacje

Pogłębiarka parowa, pogłębiarka morska
Dampfbagger G.G.16.

Wymiary
długość: 52 m
szerokość: 9 m
wysokość burty: 3,5 m
zanurzenie: 1,85 m

 

 


 

 

Written by Admin