Wrak Margarethe
Parowiec Margarethe, sygnał wywoławczy HDGC, pojemność 417 BRT/252 NRT, został zbudowany w Szczecinie w 1890 roku przez Stettiner A.G. fur Schiffsund Maschinenbau (dawniej Moller & Holberg) dla armatora Union Gieserei Konigsberg w Królewcu.
W późniejszym czasie właścicielem została spółka armatorska Reederei R.Kleyenstuber & Co, Konigsberg, która używała parowca na trasie pomiędzy Królewcem a Szczecinem.
5 października 1915 roku Margarethe, dowodzona przez Kapitana Sprengera, została zatrzymana na wysokości latarni morskiej Stilo przez angielski okręt podwodny U-8, który operował tam w tych dniach. Załoga została poproszona o wejście do łodzi, a następnie parowiec został zatopiony przez ostrzał z broni palnej.
W pewnych źródłach można spotkać się z inną datą zatopienia parowca – 3 bądź 4 października- jak również inną pisownią nazwy parowca – Margarethe. Wszelkie wątpliwości co do daty i poprawnej nazwy statku rozwiewa depesza, której kopia znajduje się w zasobach Stowarzyszenia Podwodne Dziedzictwo, wysłana z Kapitanatu Portu Ustka dnia 20 października 1915 roku.
W treści depeszy, nawiązując do oznakowania wraku Rhein, leżącego koło Rowów (z historią tą czytelnik może zapoznać się w artykule: Wraki Ławicy Rowskiej) jest napisane:
”Podobnie powinno się oznakować wrak Margarethe z Królewca, który 5 dnia tego miesiąca został zatopiony przez wrogi okręt podwodny. Ponieważ lokalizacja zatopionej Margarethe nie jest znana, proszę o zorganizowanie trałowców do przeszukania miejsca, w którym zatonęła Margarethe, aby można było tam położyć boję. Mówi się, że Margarethe zatonęła około 3,5 km na zachód od latarni morskiej Stilo, około 2 mile morskie od plaży, na głębokość około 15 metrów. Proszę dać mi znać, czy i kiedy przypłyną tutaj łodzie trałowe.
Podpisano: Regierungbaumeister
W wyniku dalszych działań podjętych przez Stowarzyszenie Podwodne Dziedzictwo udało się pozyskać kopię zdjęcia parowca Margarethe, co jest wielkim osiągnięciem przy tak wiekowych statkach:
Ze względu na głębokość maksymalną około 15 metrów wrak jest bardzo przyjazny nawet dla początkujących płetwonurków. Spoczywa na dnie w całości, lewą burtą pogrążony w piachu. Jest dość dobrze zachowany jak na swoje lata i płytkie wody, na których zalega.
Informacje
sygnał wywoławczy HDGC
pojemność 417 BRT/252 NRT
wymiary
długość:
szerokość:
pojemność: 417 BRT/252 NRT