Projekty

Pracuję nad następującymi zagadnieniami:

  • Identyfikacja wraków okolic Kołobrzegu – mam dostęp do kilkudziesięciu stron materiałów archiwalnych dotyczących statków, które zatonęły w tym rejonie: zdjęcia, KTB, rozprawy izb morskich, a nawet raporty z inspekcji nurkowych, dokonanych podczas II wojny światowej. Obecnie materiał jest segregowany, tłumaczony i analizowany.

 

  • Poszukiwanie i identyfikacja dużego parowca (ponad 100 m długości) zatopionego podczas II wojny światowej przez radziecki O.P. – badania będą prowadzone w oparciu o „combat report”’ spisany przez dowódcę atakującego O.P. Materiały pozyskane z archiwów rosyjskich.

 

  • Próby identyfikacji parowca w rejonie Ławicy Słupskiej – istnieje podejrzenie, iż jest to wrak jednego ze szwedzkich statków, które zatonęły w okresie powojennej zimnej wojny.

 

  • Próby identyfikacji wraku niemieckiego samolotu.

 

  • Określenie miejsca upadku alianckiego bombowca oraz typu maszyny. Posiadam niemieckie dokumenty na temat tego zdarzenia oraz opis próby dokonania przez niemieckie służby inspekcji nurkowej wraku zestrzelonej maszyny.

 

  • Poszukiwania wraku niemieckiego samolotu, który zatonął po awaryjnym lądowaniu na morzu, załoga ocalała.

 

  • Próby dotarcia do wraku samolotu spoczywającego w jednym z pomorskich jezior. Wstępne ustalenia w oparciu o elementy wyciągnięte z jeziora przez miejscowego rybaka sugerują, iż jest to jedna z niemieckich maszyn.

 

  • Identyfikacja wraku holownika w rejonie Półwyspu Helskiego. Materiał na temat tej historii jest już prawie kompletny, włączając w to zdjęcia archiwalne jednostki.

 

  • Identyfikacja 2 wraków z okresu I wojny światowej leżących na skraju Ławicy Słupskiej. W materiałach archiwalnych na temat tej historii oprócz opisu samego zdarzenia jest mapka z zaznaczonym miejscem zatonięcia jednostek.

 

  • Poszukiwanie wraków w oparciu o posiadane przez nas pozycje pochodzące ze starych, ponad 100-letnich informacji nawigacyjnych. W niektórych przypadkach pozycja zalegania wraka określana była na podstawie masztów, których czubki wystawały ponad wodę.

 

  • Weryfikacja w oparciu o przedwojenne dane służb hydrograficznych miejsca zatonięcia dużego (100 m ) greckiego parowca.

 

  • Dalsze prace nad identyfikacją wraków w rejonie Darłowa, jak i poszukiwanie nowych obiektów.

 

Wszystkich chętnych do współpracy zapraszam do kontaktu.

Written by Admin