O mniePoszukiwaniaprojektywraki Bałtyku
Projekty
Pracuję nad następującymi zagadnieniami:
- Identyfikacja wraków okolic Kołobrzegu – mam dostęp do kilkudziesięciu stron materiałów archiwalnych dotyczących statków, które zatonęły w tym rejonie: zdjęcia, KTB, rozprawy izb morskich, a nawet raporty z inspekcji nurkowych, dokonanych podczas II wojny światowej. Obecnie materiał jest segregowany, tłumaczony i analizowany.
- Poszukiwanie i identyfikacja dużego parowca (ponad 100 m długości) zatopionego podczas II wojny światowej przez radziecki O.P. – badania będą prowadzone w oparciu o „combat report”’ spisany przez dowódcę atakującego O.P. Materiały pozyskane z archiwów rosyjskich.
- Próby identyfikacji parowca w rejonie Ławicy Słupskiej – istnieje podejrzenie, iż jest to wrak jednego ze szwedzkich statków, które zatonęły w okresie powojennej zimnej wojny.
- Próby identyfikacji wraku niemieckiego samolotu.
- Określenie miejsca upadku alianckiego bombowca oraz typu maszyny. Posiadam niemieckie dokumenty na temat tego zdarzenia oraz opis próby dokonania przez niemieckie służby inspekcji nurkowej wraku zestrzelonej maszyny.
- Poszukiwania wraku niemieckiego samolotu, który zatonął po awaryjnym lądowaniu na morzu, załoga ocalała.
- Próby dotarcia do wraku samolotu spoczywającego w jednym z pomorskich jezior. Wstępne ustalenia w oparciu o elementy wyciągnięte z jeziora przez miejscowego rybaka sugerują, iż jest to jedna z niemieckich maszyn.
- Identyfikacja wraku holownika w rejonie Półwyspu Helskiego. Materiał na temat tej historii jest już prawie kompletny, włączając w to zdjęcia archiwalne jednostki.
- Identyfikacja 2 wraków z okresu I wojny światowej leżących na skraju Ławicy Słupskiej. W materiałach archiwalnych na temat tej historii oprócz opisu samego zdarzenia jest mapka z zaznaczonym miejscem zatonięcia jednostek.
- Poszukiwanie wraków w oparciu o posiadane przez nas pozycje pochodzące ze starych, ponad 100-letnich informacji nawigacyjnych. W niektórych przypadkach pozycja zalegania wraka określana była na podstawie masztów, których czubki wystawały ponad wodę.
- Weryfikacja w oparciu o przedwojenne dane służb hydrograficznych miejsca zatonięcia dużego (100 m ) greckiego parowca.
- Dalsze prace nad identyfikacją wraków w rejonie Darłowa, jak i poszukiwanie nowych obiektów.
Wszystkich chętnych do współpracy zapraszam do kontaktu.
9 lutego 2019
O mnie