Niemiecki samolot Ju-88

Niemiecki samolot Ju-88


Na jesieni 2012 roku Marynarka Wojenna RP, trafiła na wysokości Łeby na idealnie zachowany wrak Junkersa Ju-88. Temat został jednak zapomniany, aż do maja 2016, kiedy Instytut Morski w Gdańsku przeprowadził ponowne badania sonograficzne wraku.


Jesienią 2016 roku zostałem poproszony o pomoc w identyfikacji tej maszyny. W materiałach które posiadam, a które zdobyłem podczas jednej z wielu kwerend (interesowałem się wtedy wrakiem innego niemieckiego samolotu, który też spoczywa w okolicy Łeby) w niemieckich archiwach, dokładnie określone były straty tego typu maszyn w tym rejonie. Dzięki temu udało się zidentyfikować nie tylko samolot, ale i szczątki jednego z lotników, które wciąż spoczywały we wraku.

 

Ze względu na dobry stan wraku, sugerujący awaryjne lądowanie na powierzchni morza, od początku pod uwagę brałem dwie maszyny typu Ju 88, które w tym rejonie wykonały awaryjne lądowanie:

 Ju 88A-14 Werk.Nr 4155, jednostka – 12./K.G.77, pilot – Uffz.Georg Kussmann, bombardier – Obgfr.Herbert Hobel, obserwator-nawigator – Obgfr. Josef Havlitschek.  2.11.1943 samolot awaryjnie wodował (Notlandung auf See Infolge Motorstorung – awaryjne lądowanie na morzu w wyniku awarii silników) na północny-wschód od Łeby (Nordostw. Leba) i zatonął.
Cała załoga zginęła.

Jednakże lokalizacja tego wraka była znana już w latach 60. ubiegłego wieku i jest umieszczona w spisie wraków, który posiadam, a który sporządzony został w 7 egzemplarzach przez Gdański Urząd Morski Gdynia: Wykaz Wraków. Adnotacje o tym wraku znajdują się w podrozdziale: Pozycje przeszkód usuniętych pod numerem 249: Samolot dwumotorowy, pozycja 54*54,9′ 17*49,8′ – Wydobyto-WŻ-64/65 kom.12/65.

 

W świetle tych faktów Ju-88, który wodował ok.14 mil morskich na północny wschód od Łeby, nie mógł być wrakiem znalezionym w 2012, gdyż został wydobyty w 1965 roku.

 Ju 88A-4 Werk.Nr 2051, oznaczenie na kadłubie „3Z+VB”, jednostka – 10/KG 77, pilot – Uffz. Hilmar Hauer, obserwator/nawigator – Uffz. Hans Ehrlich, strzelec pokładowy – Gefr. Franz Grenzer, bombardier – Gefr. Herbert Wiese. W dniu 6.08.1943, w rejonie na północ od Łeby (Nordl.Leba) samolot uderzył w wodę w wyniku awarii silników (Absturz in See Infolge Motorstorung, Flzg.gesunken (F.u.B. gerettet).


Jak wynika z opisu, samolot musiał siąść na wodzie, po czym zatonął, pilot i bombardier zostali uratowani.
Strzelec pokładowy został uznany za zaginionego – ciała nigdy nie odnaleziono,

 

Nurkowanie

Wrak odnaleziony w 2012 roku 6 mil na północ od Łeby jest więc wrakiem Junkersa Ju-88, który awaryjnie wodował 6.08.1943.
Dodatkowo, podczas inspekcji nurkowej we wnętrzu wraka ujawniono ludzkie szczątki, które należały do strzelca pokładowego, którego ciała nigdy nie odnaleziono.

 


Informacje
Ju 88A-4 Werk.Nr 2051

wymiary

rozpiętość 18,4 m
długość: 14,35 m
wysokość: 5,33 m
powierzchnia nośna: 54,5

masa
własna: 7257 kg
startowa: 10705 kg

wyposażenie
 2x 1340 KM


 

W kwietniu 2018 zostałem zaproszony do wzięcia udziału, w charakterze eksperta od identyfikacji, w jednym z odcinków serii ”Tajemnice wraków Bałtyku” – Odcinek 7. Junkers 88.

Written by Michał Ogłoza

Leave a comment

EnglishGermanPolishRussian