M/S Bulk Carrier, czyli „Siarkowiec”

M/S Bulk Carrier, czyli „Siarkowiec”

11 października 1980 roku o godzinie 23.10 podczas sztormu z kierunku północnego (wiatr o sile 6-8° B, stan morza 6) statek ratunkowy „Tajfun” pod dowództwem kapitana Franciszka Nowaka wypłynął z Kołobrzegu na spotkanie frachtowca m/s „Bulk Carrier” bandery cypryjskiej.

 

Masowiec z 10-osobową załogą i ładunkiem 2317 ton sproszkowanej siarki znajdował się wówczas około 7Mm na N od Jarosławca i zmierzał w kierunku Świnoujścia.

 

Kapitan statku poprosił o asystę ratowniczą, ponieważ do ładowni dostawała się woda.
Obydwie jednostki spotkały się 12 października tuż po godzinie 03:00. W świetle reflektorów ratownicy zauważyli, iż statek ma duży przechył na prawą burtę, dziobem pogrąża się w wodę, a fale przelewają się przez cały jego pokład. Kapitan Nowak natychmiast wezwał do pomocy statek ratunkowy „Pasat” z Darłowa i podszedł możliwie blisko do „Bulk Carriera”. Załoga „Tajfuna” przygotowała sprzęt do ratowania rozbitków.

 

O godzinie 04:00 statek zaczął tonąć dziobem, unosząc jednocześnie wysoko rufę ze wciąż obracającą się śrubą. Wysoka fala i przechyły „Tajfuna” osiągające 47° uniemożliwiały dojście do rufy masowca, na której zebrała się jego załoga.
O godzinie 04:22 rufa masowca zaczęła się zanurzać. Jego załoga w pasach ratunkowych dopiero teraz skoczyła do wody.
Ratownicy z „Tajfuna” przystąpili do wyławiania rozbitków za pomocą rzutek, kół ratunkowych i rozpiętych na burtach siatek ratowniczych.

 

 

Do godziny 04:50 „Tajfun” uratował 8 rozbitków, a „Pasat” pod dowództwem kapitana Jerzego Jacińskiego odnalazł i wydobył z wody kapitana statku oraz niezawiązany pas ratunkowy ze śladami krwi. Ratownicy szukali jeszcze jednego rozbitka.

Od wczesnych godzin rannych rejon katastrofy przepatrywał czarterowany przez PRO śmigłowiec Mi-8. Bezskuteczne poszukiwania trwały do godziny 16.40. Uratowanymi rozbitkami zaopiekował się Kapitanat Portu w Darłowie. Dziesiąty członek załogi m/s „Bulk Carrier” nie został odnaleziony.

 

 

W niecały rok po katastrofie doprowadzono na zlecenie Urzędu Morskiego w Słupsku do zwiadu nurkowego przeprowadzonego przez Polskie Ratownictwo Okrętowe.

Wrak spoczywał na głębokości 16 metrów na prawej stronie kadłuba, z piętnastostopniowym przechyłem w stosunku do pokładu. „Bulk Carrier” posiadał trzy ładownie zamykane pokrywami typu Mc Gregor.

Przechył po zatonięciu spowodował oderwanie dwóch z nich i w efekcie rozsypanie części ładunku po dnie. Utworzył on wraz z piaskiem nasyp o wysokości 4-5 metrów.

Przy okazji odkryto zwłoki mężczyzny przyciśnięte elementami stalowej konstrukcji (10. członek załogi „Bulk Carriera„) oraz ujawniono fakt, iż wrak był już przez kogoś penetrowany. Dokładnie przetrząśnięto magazyn, pomieszczenia służbowe i kwatery załogi. Większość została całkowicie zdemolowana i ograbiona.

 

 

Nurkowanie

Współcześnie wrak spoczywa ok. 2.5 mili od lądu na wysokości Dąbek. Głębokość maksymalna przy wraku to 18 metrów, głębokość minimalna na wraku 15 metrów. Wrak jest przełamany mniej więcej w części środkowej, tam, gdzie znajdowały się ładownie. Część rufowa statku z masywną śrubą spoczywa stępką do góry, część dziobowa przekręcona jest w stosunku do rufowej, co umożliwia obejrzenie kotwicy znajdującej się na lewej burcie jak i dziobowego pokładu.

Wokoło wraku znajdują się różnorakie elementy takie jak złamany maszt czy pogięte pokrywy ładowni. W części rufowej jeszcze jakiś czas temu można było dostrzec na dnie zapasowe korbowody, które prawdopodobnie wyleciały z przeżartego rdzą magazynu.

 

Historia

  • 09.1964: zwodowany w Węgierskiej stoczni Angyalföld Unit of MHD (Hungarian Ship & Crane Factory), Budapeszt, nr stoczniowy 1989
  • 1964 – Sagatind- Høvding Skipsopphugging (Einar Høvding), Sandnessjøen
  • 1970 – Sagatind- Saga Shipping AS (Einar Høvding), Sandnessjøen
  • 1971 – Christiana- Skiathos Shipping Co Ltd, Famagusta
  • 1972 – Andrea- Troodos Shipping Co Ltd, Famagusta
  • 1973 – Lady Mostyn
  • 1974 – Acacea- Troodos Shipping Co Ltd, Limassol
  • 1976 – Acacea — Phestos Shipping Co Ltd (Ships AS King), Limassol
  • 1978 – Acacea — Troodos Shipping Co Ltd, Limassol
  • 1980 – Bulk Carrier

 

 


Informacje

wyporność: 2543 t

DWT: 1690

silnik główny: Láng diesel 4SA 8cyl, 1.000 hp

prędkość marszowa: 11.5 węzła

 wymiary
długość całkowita: 74.54 m

długość między pionami: 67.00 m

szerokość: 11.30 m

zanurzenie: 4.50 m


 

 

Written by Michał Ogłoza