Włoski parowiec S/S San Matteo

Włoski parowiec S/S San Matteo

Włoski parowiec S/S San Matteo został wybudowany w 1904 jako turret streamer w brytyjskiej stoczni William Doxford & Sons, Ltd w Sunderland, jako S/S Whateley Hall.

 

Turret deck shijest rodzajem statku handlowego z nietypowym kadłubem, zaprojektowanym i zbudowanym na przełomie XIX i XX wieku. Kadłuby tego typu statków zostały zaokrąglone i przesunięte do wewnątrz nad ich liniami wodnymi. Dało to pewne korzyści pod względem wytrzymałości konstrukcji i pozwoliło na płacenie niższych opłat za przejazdy przez kanały, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami dotyczącymi pomiaru tonażu.

 

Właściciele
  • 1904-1918 S/S Whateley Hall, Nicholl Edward & Co. – Cardiff Hall Line, Cardiff, UK.
  • 1918-1924 S/S Whateley Hall, Hansen Bros. Ltd. – Hansen Shipping Ltd, London, UK
  • 1924-1926 S/S Yorkriver, Monument Steam Navigation Co., UK
  • 1926-1929 S/S Ronchi, Parodi&Carrado, Genoa, Italy
  • 1929-1934 S/S Ronchi, ParodiEmanuele V. S.A., Genoa, Italy
  • 1934-1937 S/S San Matteo, Scuderi M-MatteoScuderi, Catania, Italy

 

 

Z początkiem roku 1937 roku San Matteo miał przetransportować węgiel z Gdańska przez Gibraltar do Włoch. 27 stycznia podczas silnego sztormu, zatonął ok. 17 mil od lądu, na wysokości Ustki, na południowym skraju Ławicy Słupskiej.

 6 lutego 1937 wrak znaleźli pomorscy rybacy.
Maszt parowca wciąż wystawał z wody, ale po załodze nie było śladu. Morze pochłonęło 40 osób.
Niemieckie służby hydrograficzne w dniu 16.2.37 wydały komunikat o nieznanym wraku na pozycji: 54.53.00N, 16.54.00E. (BERLIN TNM 5/477/37).
Nurkowanie
Wrak leży na głębokości 18 metrów.
Widoczne są elementy poszycia kadłuba, kotły, maszyna parowa, śruba.

Informacje
pojemność rejestrowa:   3757 GRT

 

wymiary
długość: 106 m
szerokość: 14.2 m
zanurzenie: 7.4 m

wyposażenie
w 3-cylindrowa maszyna parowa potrójnego rozprężania o mocy 300 nhp

 


Written by Michał Ogłoza

Leave a comment

EnglishGermanPolishRussian